"Teším sa, že obchádzame Prešov. Viem, že máme ešte veľa investičného
dlhu, ešte veľa čo Národná diaľničná spoločnosť (NDS) musí dokončiť na
Slovensku, ale to neznamená, že sa nevieme tešiť aj z takýchto
pozitívnych správ. Dokončili sme jeden úsek, ale to neznamená, že
nepracujeme aj na ďalších. Intenzívne pracujeme na dokončení prvej etapy
severného obchvatu. Tam stále platí termín dokončenia marec 2023. Som
presvedčený, že už v najbližších týždňoch NDS vyhlási verejné
obstarávanie aj na druhú etapu severného obchvatu Prešova," uviedol minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).
Ako dodal, nezabúda ani na výstavbu R4. "Mám dohodnuté stretnutie s
ministrom financií. Budem chcieť spojiť jednotlivé úseky a posudzovať
celú R4 ako celok a pripúšťam aj financovanie cez PPP, ak to inak
nepôjde," povedal Doležal.
"Poliaci za rok alebo za dva už budú na hranici, Maďari už sú na
našej hranici. Via Carpatia bude stáť iba na nás. V tých ťažko
dostupných terénoch, kde sa pohybuje okolo 5000 kamiónov naraz narastie
doprava na 20.000. To územie to neunesie. Musíme začať niečo robiť s Via
Carpatia. Nemôžeme byť úplne na konci, na chvoste a našich partnerov vo
V4 brzdiť,“ doplnil predseda Národnej rady SR Boris Kollár (Sme rodina).
Pôvodne mala byť stavba dokončená v júni. Podľa riaditeľa NDS Juraja
Tlapu práce ovplyvnili dve vlny pandémie ochorenia COVID-19, keď boli
viacerí pracovníci pozitívne testovaní.
Na trase novej diaľnice je 18 mostov, 19 vetiev križovatiek a šesť
kilometrov protihlukových stien. V križovatke Prešov, západ sa spájajú
dve diaľnice a cesty prvej, druhej a tretej triedy. Vo vetvách to robí
spolu 11,3 kilometra, čo je viac, ako je dĺžka celého úseku. Osobným
vozidlám skráti nový obchvat jazdu o takmer 19 minút.
Tunel Prešov je tvorený dvomi tunelovými rúrami, ktoré sú prepojené
ôsmimi priečnymi prepojeniami. Razenie tunela sa začalo v lete 2018 –
použitá bola nová rakúska tunelovacia metóda. Práce boli realizované v
nepretržitej prevádzke a podieľalo sa na nich 240 pracovníkov.